Øvelser, der gør nervesystemet roligt

Mindfulness kan bidrage til at berolige børn og unges nervesystem under hospitalsbesøg. Vores mindfulness-baserede meditationer er målrettet børn og unge på hospital. Nederst på siden er der links til meditationer til før og efter et hospitalsbesøg.

Foto: Bruno/Pixabay

Selvom I er godt forberedte, kan der stadig være uro og nervøsitet, og her kan mindfulness-baserede øvelser gøre nervesystemet mere roligt.

Det er helt naturligt, hvis dit barn er nervøst inden det skal til undersøgelse, behandling eller have taget blodprøve.

Det bedste du kan gøre for at støtte dit barn er, at du sammen med dit barn forbereder jer godt på, hvad der skal ske. Jævnfør FIP-modellen på side 106 i bogen: KRONISK og længerevarende SYGE BØRN – På hospital og hjemme i familien.

Lav dem gerne sammen, da I begge kan have glæde af ro og afslappelse. Jo mere rolig du er, jo mere rolig er dit barn også.

Forberedelse

Det kan måske være svært at finde et roligt sted at lave øvelsen på et hospital, men overvej hvilket sted, der vil være det bedste.

  • Er der et roligt hjørne?
  • Kan I afskærme jer med gardiner eller ved at lukke døren?
  • Er der en rolig, grøn plet udenfor hospitalet?

Hvis det er muligt, så lig ned i en seng, på en briks eller på græsset. Ellers så sid så behageligt som muligt.

Lyt gerne til øvelsen med hovedtelefoner på, så der bliver færre forstyrrelser fra andre lyde.

Øvelse til børn som forberedelse til blodprøve eller anden procedure

  • High Five – åndedrætsmeditation til børn på hospital – ER PÅ VEJ
    Dette er en meditation som såvel børn som voksne kan have glæde af. I videoen guider Anne en åndedrætsmeditation for en mor og et barn. Den bygger på en simpel teknik, hvor man bruger hænderne til at holde vejrtrækningsrytmen.
    Når I har lavet den et par gange, kan I selv udføre den, hver gang I kan mærke, I har brug for at dæmpe nervesystemet. Så hvis du fx mærker, at dit barn spænder op i kroppen, så kan du straks selv guide denne meditation.
    Fordi i bruger hænderne, er det også en visuel meditation, hvilket betyder, at sundhedspersonalet kan følge med i dit barns åndedræt, således at de fx kan sørge for at stikke barnet på en udånding, som bogen anbefaler på side 173.

Øvelser til børn på hospital

  • Find ro med Bamse (7:24 minutter)
    I denne meditation for mindre børn hjælper dit barns yndlingsbamse dit barn til at falde til ro.
    At have sin bamse med på hospital kan sikre kontinuitet fra hjemmet til hospitalet, som kan bidrage til øget følelse af tryghed og stabilitet. Læs mere om dette i bogen på side 149-150.
Klik på foto for at høre den
  • Find ro med åndedrættet – ER PÅ VEJ
    Dette er en længere meditation til større børn, hvor der er fokus på åndedrættet.
    Den er god at lytte til umiddelbart inden en planlagt undersøgelse eller behandling. Dit barn kan også lytte til den i bilen på vej til hospitalet.
Klik på foto for at høre den
  • Nyd lækkerbisken (7:30 minutter)
    At spise noget virkeligt lækkert på en sansende og nærværende måde er en hyggelig og nydelsesfuld vej til at berolige nervesystemet. Denne øvelse er til børn fra 5-6 års-alderen.
    Hvad er allermest ”yummi” for jer? Er det chokolade, karamel, vingummi, jordbær, vindruer, kiks eller noget helt syvende?
    Inden I starter meditationen skal I have jeres lækkerbisken klar.

    I kan evt. gøre det til en tradition at købe jeres lækkerbisken til meditationen i kiosken på hospitalet, så både meditation og det at være på hospital associeres med gode oplevelser. Se også bogen side 103: Man må aldrig glemme hyggen.
    OBS: I må selvfølgelig kun benytte denne meditation, hvis barnet gerne må spise inden og/eller under de undersøgelser eller behandlinger, det skal igennem.
Klik på foto for at høre den

Mindfulness-instruktør 

Det er Anne Rosell Holt, som har indtalt meditationerne.
Anne er specialist i sundhed i naturen. Hun arbejder til dagligt med at fremme  voksnes trivsel gennem naturoplevelser med ro, fordybelse og latter. I sit firma Klintetours udbyder hun Stillevandringer, Tid til ro-forløb, Vandreture med Mindfulness, mm. Du kan læse om hendes tilbud på www.klintetours.dk

Andre meditationer

Udover de meditationer vi har lavet specifikt til brug for børn og unge på hospital, anbefaler vi Karsten Lagermanns Dyb Ro- meditationer til børn og unge – enten for at give barnet/den unge ro på eller som hjælp til at falde i søvn. Disse kan både benyttes før og efter et hospitalsbesøg.

  • Meditation/fantasirejse (17 min. ) til mindre børn, som har svært ved at falde i søvn.
  • Meditation (17 min. ) til børn og unge, som har svært ved at falde i søvn..
  • Meditation (17 min. ) til børn og unge, som har brug for en pause og/eller til at få ro på kroppen.